Zondag, 24 juli 2022

Ik moet niet harder werken, maar slimmer

Leefstijlverandering bedrijven is meer dan ‘crashdieet’

Vitale en happy mensen, zijn vitale en happy medewerkers. Ze presteren beter en zijn minder ziek. Dat is wat het Netwerk Vitaal Limburg nastreeft. Pauline Verhoef, commercieel directeur van Thermae 2000 staat aan het roer.

Niet harder werken, maar slimmer
De basisfilosofie van Thermae 2000 is een gezonde geest in een gezond lichaam. Niet verwonderlijk dus dat de directeur hier zichzelf ook mee bezighoudt. “Het was en is een belangrijk item binnen ons bedrijf. Ik ben ik 2010 mamma geworden van een tweeling. En combineerde mijn drukke baan met moeder zijn. In die periode gingen we bij Thermae 2000 aan de slag met mentale ontspanning, zoals mindfulness. Hierdoor zag ik in: ik moet niet harder werken, maar slimmer. En anders. Het bedrijf geeft mij veel ruimte om op een goede manier carrière te maken, maar ook om een goede balans te houden. Dit is ook Positieve Gezondheid, maar zonder het label.” 

Positief stimuleren van medewerkers
Het wellnessresort in Valkenburg wilde andere bedrijven gaan motiveren en enthousiasmeren hiermee ook aan de slag te gaan. Tegelijkertijd werd er door verzekeraar ONVZ een award uitgereikt voor vitaalste bedrijf van Limburg. “Wij werden tweede achter Enexis. We hebben daarop een event georganiseerd over vitaliteit van medewerkers. Met de nummer 1 als spreker. Zoveel leuke reacties. En zoveel bedrijven die er iets over wilden weten. We zeiden tegen elkaar: hier moeten we meer mee doen. Zeker in Limburg dat niet bekend stond als een gezonde regio. En ook door het aantal burn-outs in heel Nederland dat steeds groter werd. Met een paar partijen samen hebben we toen in 2017 Netwerk Vitaal Limburg opgericht. Onze missie: medewerkers in Limburg vitaal en gelukkig naar het werk laten gaan. Want als je happy bent presteer je beter en val je minder uit.” De focus binnen het netwerk ligt op het positief stimuleren van medewerkers om gezond te leven. Geef je als  werkgever aandacht aan vitaliteit, dan prikkel je je medewerkers ook ermee bezig te zijn. En wat ook belangrijk is: positief leidinggeven op basis van vertrouwen. Medewerkers kansen geven en ze helpen waar nodig en waar het kan.

De vitale customer journey 
Binnen de Beweging Limburg Positief Gezond noem je dat wat het netwerk nastreeft: werkgeluk. “Wij zijn inmiddels 5 jaar verder. Er zijn steeds meer bedrijven aangesloten. Ook vanuit de HR-kant. We zitten nu op zo’n 20 partners (zie kader). Zo krijg je inzichten hoe bedrijven ermee omgaan. Dat is weer inspirerend voor andere bedrijven die er nog niet mee aan de slag zijn. Ik ben ervan overtuigd: hoe meer reuring, hoe meer erover gesproken wordt, hoe meer bedrijven er daadwerkelijk mee aan de slag gaan op de werkvloer. En dit werkt echt. We noemen het de vitale customer journey. Het is namelijk niet 1 ding dat je moet aanpakken. Ik vergelijk het vaak met een gezonde levensstijl. Die bereik je niet door alleen water te drinken in plaats van frisdrank en 10 minuten wandelen per dag. Het is meer dan dat. Je zult op meer fronten een andere leefstijl – voor altijd – moeten aanhouden.” Dit jaar reikt het netwerk zelf de award voor vitaalste werkgever uit. Want wat je aandacht geeft, groeit. Die tweede plek was voor Thermae 2000 juist een enorme stimulans om nog meer op die vitaliteit van medewerkers te focussen en er extra de schouders onder te zetten. 22 september is de uitreiking.

Nog meer kijken naar preventie
Pauline vindt het een gemis dat het systeem in Nederland zo is ingericht, zoals het is. Je krijgt een uitkering bij ziekte, maar waarom nu niet een vergoeding krijgen als je nog net niet ziek bent? “Dat vind ik echt heel jammer. Want een weekje rust bijvoorbeeld zou iemand al heel goed kunnen doen. Als die persoon veel stress heeft door een gebeurtenis in zijn leven, kun je hem helpen door een aantal dagen ontspanning. In Duitsland gebeurt dat al jaren. Je kunt je daar even laten verwennen in een kuuroord. Daarna ben je dan in veel gevallen – niet in alle, dat is logisch – weer frisch und munter. We moeten echt nog meer kijken naar preventie. Vanuit werkgevers gezien: belonen we een medewerker om zich maar ziek te melden op een gegeven moment? Wij proberen dat voor te zijn vanuit de rol die je als werkgever kunt pakken. Maar het zou fijn zijn wanneer we aansluiting krijgen bij overheden en verzekeraars.”

Vraag van Thea Verkoeijen van Heerlen STAND-BY!: “Welke tip geef jij mee voor de implementatie van Positieve Gezondheid?”
“Begin vooral. Niet iedereen zal staan te juichen, maar laat je niet tegenhouden. Focus je op alle kleine successen. En pak door. Het is een continu proces. Zonder kop en staart. Je verandert de leefstijl van een bedrijf. Dat doe je niet even. Het is geen crashdieet. De verandering is voor altijd.”

Vraag aan Wiro Gruisen van CZ:
“Hoe gaan verzekeraars in de toekomst nog meer op preventie inzetten en iets minder op achteraf vergoeden?”

De partners van Netwerk Vitaal Limburg:
Thermae 2000 - Limburg Positief Gezond & Get Innergized - benVitaal - FysioStofberg & RechargeLab - VISTA college & VISTA VITAAL - Health2Work - Aevitae - Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV) - OperaSana - Rabobanken Limburg - MijnMarketing - Karin Reichrath - Yoga Place - Limburgsfruit - SportsINN - LIOF - Mediahuis Limburg & WijLimburg - Sevagram - MKB Limburg.