Maandag, 25 maart 2019

Positieve Gezondheid in de huisartsenpraktijk, hoe doe je dat?

In de huisartsenpraktijk is steeds meer aandacht voor het concept Positieve Gezondheid. Op 31 oktober 2018 in Roermond tijdens een evenement van de NVDA, de Nederlandse Vereniging van Doktersassistenten, in de regio Limburg, geven een huisarts en een doktersassistent van huisartsenpraktijk Afferden in Limburg een korte uitleg. Deze praktijk is sinds 2016 bezig met Positieve Gezondheid op de werkvloer. En dat verloopt zeer succesvol. Dat is dus een goede reden om erbij te zijn.

In de huisartsenpraktijk Afferden verloopt het maandelijkse overleg tussen de huisartsen en de assistenten anders sinds Positieve Gezondheid zijn intrede deed. ‘We kennen allemaal het begrip VIM, of Veilig Incident Melden,’ aldus Hans Peter Jung. ‘Maar wij voegen daar elke vergadering een PIM aan toe, ofwel Positief Incident Melden. Daarvoor komt alles in aanmerking wat goed is verlopen. Of het nu een nieuwe telefoonverbinding is of een tevreden patiënt die je gerust hebt kunnen stellen en die dus niet naar het ziekenhuis hoefde te gaan.’

Het experiment dat de praktijk in Afferden heeft ingezet is gebaseerd op het concept van Machteld Huber en krijgt de steun van VGZ, de grootste verzekeraar in de regio. Jung wilde meer tijd voor zijn patiënten, en VGZ stelde hiervoor de middelen beschikbaar. In plaats van een bedrag per consult, zoals gebruikelijk, krijgen de huisartsen van de praktijk in Afferden momenteel een vast bedrag per patiënt. Hoeveel of hoe weinig tijd ze aan die patiënt besteden, maakt voor de vergoeding dus niet uit. Bij elkaar opgeteld was dat duurder voor de verzekeraar; zo’n 50.000 euro per jaar. Dat geld werd gestoken in 0,4 fte extra voor de huisartsen van de praktijk. Hans Peter Jung vulde dat vervolgens zelf aan met 0,5 fte extra voor de doktersassistenten. Uiteraard had de verzekeraar hierbij een doel: dat het aantal doorverwijzingen naar de tweede lijn moest dalen. En dat is dus gelukt. ‘We hebben nu de tijd om mensen uit te leggen dat een bezoek aan het ziekenhuis niet altijd nodig is,’ vertelt assistent Maud. ‘Als je daar maar de tijd voor kunt nemen, dan lukt dat best. Het verhaal is immers duidelijk. En als het ons als assistenten niet lukt, dan plannen we een extra lang consult in, zodat de dokter het nog eens kan uitleggen.’

Lees hier over de achtergrond bij huisartsenpraktijk Afferden.