Een miljoen volgers had BrightVibes, het platform dat zoveel mogelijk positiviteit wil verspreiden, al op zijn internationale Facebookpagina.  Oprichter Michiel de Gooijer: “Mensen willen graag nieuwe, positieve verhalen horen.” 

“De video’s gaan enorm viral en hebben een gemiddelde engagementratio van 9 à 10 procent. Het doel is positief gevoel opwekken en impact hebben met inspirerende verhalen.” Begin 2015 zette De Gooijer een punt achter zijn corporate carrière. “Ik had het idee dat ik iemands anders stoel bezet zat te houden. Ik wilde gaan bijdragen aan de wereld, verhalen vertellen die impact hebben.”

De Facebookpagina, bestierd vanuit Utrecht, Londen en Bilbao, begint aandacht te krijgen van grote buitenlandse pagina’s en mediamakers. Zij willen de virals delen naar hun eigen publiek, maar vragen ook of De Gooijer hun hits op zijn pagina wil delen. “Dat bekijk ik per geval. Zo lang we er allebei van profiteren ga ik ervoor.”

Voorbeeld: Groente en fruit komt meestal uit de supermarkt. Door dit gemak, weten kinderen vaak nauwelijks meer waar hun eten vandaan komt. Door hen te leren hoe ze hun eigen groenten moeten verbouwen, wordt hun enthousiasme voor gezond eten gewekt. Het is leuk, ze leren veel en brengen bovendien tijd in de natuur door.

Michiel de Gooijer: “Het getal is natuurlijk mooi, maar het is vooral treffend hoeveel impact onze pagina in de wereld heeft. De positieve verhalen veranderen mensenlevens”, aldus de oud-directeur van Endemol, Talpa en DigitasLBi. “Mensen zamelen geld in om het werk van anderen te steunen, melden zich aan als vrijwilliger en gaan anders naar medemensen kijken.”

‘Positieve verhalen die impact hebben’ is de kern van wat De Gooijer (foto) en zijn compagnons uit Engeland en Spanje doen (voorbeeld 1, voorbeeld 2). Geld verdienen is daarbij geen besmette term, maar de ondernemer is wel selectief in met wie hij hoe projecten opzet. DSM was in 2017 de belangrijkste klant met wie zes projecten zijn gedaan. “En we werken sinds vorig jaar met partijen als de Nederlandse Postcodeloterij, WNF, Eneco en internationaal met Rosetta Stone. Als vorig jaar in het teken stond van het bedenken en maken van verhalen met merken dan staat 2018 commercieel in het teken van samenwerkingen met e-commercebedrijven, het ontwikkelen van cursussen en een eigen tv-format.”

Exacte details over zijn plannen voor dit jaar wil De Gooijer nog niet geven. Ambitieus: “We hebben in 2,5 jaar ongeveer één procent bereikt van wat we allemaal nog meer willen doen. Ik wil sowieso meer mensen gaan bereiken in meer talen met meer eigen producties.” BrightVibes heeft pas sinds twee maanden een Nederlandse Facebookpagina.

Van het nieuwe beleid van Facebook heeft BrightVibes geen last. “We hebben dezelfde missie als zij: mensen bij elkaar brengen met betekenisvolle verhalen.” Wekelijks bereikt het Nederlandse initiatief tussen de tien- en twintig miljoen internetters, wat tienduizenden reacties oplevert. Veel van die contacten en interacties vinden plaats op Facebook. Omwille van de diversificatie wordt er gewerkt aan een strategie voor e-mail, YouTube en Instagram Stories. En televisie. (Overgenomen van Emerce.nl, schrijver: Erwin Boogert)